SATU MALAYSIA

SATU MALAYSIA

Khamis, 3 September 2009

MAU TAPI TAK USAHA

Satu sikap segelintir masyarakat kita khususnya luar bandar sekarang ini yang saya lihat ialah sikap mau tapi tak usaha. Saya lebih fokuskan kepada isu tanah yang sekarang ini menjadi isu hangat khususnya di Sabah.
Sikap penduduk kampung yang berani mempertahankan hak ke atas sangat baik.Namun demekian ada sebahagian kes di mana penduduk kampung mau memiliki tanah yang cukup luas tetapi dijadikan atau 'diwartakan sebagai hutan simpan sendiri' sehingga keadaannya seperti hutan terbiar yang tidak berpemilik.
Apabila ada syarikat besar yang mapi ada mahu memajukan kawasan tersebut, barulah beria-ia untuk mengusahakannya tetapi itu hanya ketika masa 'panas' apabila sudah 'sejuk' usaha itu dihentikan semula.
Bukan semua begitu tetapi memang ada. Ada yang mahu tanahnya sampai 50 ekar seorang tetapi tidak diusahakan.
oleh itu apa salanya kita yang memiliki tanah ini mula mengusahakannya dari sekarang. Masih belum terlambat untuk sama-sama mencapai wawasan. Kita kadang-kadang melopong besar apabila mendengar kejayaan orang lain. Satu ekar sahaja mampu menjana pendapatan ribuan ringgit sebulan. Kita yang memiliki tanah 10 ekar kadang-kadang makan ala kadar sahaja. renung-renungkanlah.... kita usaha kerana'pertanian adalah perniagaan'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan