SATU MALAYSIA

SATU MALAYSIA

Selasa, 6 Oktober 2009

Terima Peralatan Fertigasi

Gembira juga bila loan dah dapat tapi hanya separuh yaitu 10000 sahaja. Syukurlah daripada tak dapat langsung kan? ..
Peralatan fertigasi yang ditempah juga dah pun sampai.
Kawasan juga diratakan. Sekarang ini cuma tunggu benih untuk dipindahkan. Mungkin seminggu dua lagi.
Sekaranng juga sibuk dengan persediaan peralatan siraman.Potong microtube, dripper,nipple. Nasib baik kawan-kawan bagi petua untuk memudahkan pemasangan.
Bila saja musim perayaan harga cili naik. Baru-baru ni, saya pergi ke pasar borong. Terkejut juga apabila harga borong cili merah mencecah rm18 per pek.rm6 per kilo. kalau dah runcit boleh mencecah rm10 per kilo.
Rama. juga kawan2 yang bertanyakan maklumat tentang pertanian fertigasi ni? mana yang saya dapat jawab tu..saya jawab yang tak dapat jawab tu maaflah ya. Lagipun saya juga baru dalam bidang ni.
Tapi yang saya nak kongsikan ialah pembelian baja melalui kiriman pos agak susah sebab takut Jabatan Pertanian tahan. Sebab benda ini perlukan permit untuk dibawa masuk ke Sabah.
Oklah nanti sambung lain kali ya.....

2 ulasan: